ظـریـــف بــیـن

ظریف بینی یک ویژگی نیست، یک اصل است!

ظـریـــف بــیـن

ظریف بینی یک ویژگی نیست، یک اصل است!

ظـریـــف بــیـن

یک خط شکن که از شکستن هیچ صف ای، ذره ای ابایی ندارد...
تاکید می کنم: "من یک ظریف بینم!"

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین مطالب

پیروزی انقلاب اسلامی، که مرهون رهبری مدبرانه امام خمینی(رحمه الله)، حضور یکپارچه مردم و آموزه‌های پویای مکتب تشیع بوده است، تأثیر فراوانی بر تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی داشته است، به‌طوری که با اندک تأملی می‌توان به این دستاوردها پی برد.

با وقوع انقلاب اسلامی، زمینه‎ای فراهم گردید تا ارزش‌ها و احکام اسلامی جامه عمل به خود پوشاند و جامعه اسلامی رنگ الهی به خود بگیرد. این دستاورد عظیم، درحالی بدست آمد که مردم از سال ها پیش زیر ظلم و جور درباریان و خوانین مزدور آنان در شهرهای کوچک قرار داشتند و چیزی با عنوان پویایی در جامعه دیده نمی شد.

یکی از دستاوردهای این نظام آن است که ارزش‌های والای اسلامی، روز به روز، از جایگاه رفیع‌تری در جامعه برخوردار می‎شوند، عدالت بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار می‎گیرد، از وجود تبعیض‌های ناروا کاسته می‎شود، شایسته‌سالاری بر امور جامعه اسلامی حکم‎فرما می‎گردد و روحیه ایثار و فداکاری ترویج می‌شود. البته بماند که برخی دولت های در تحقق این آرمان کم کاری داشته اند و برخی سیاست مداران آسیب های جبران ناپذیری به این انقلاب وارد نمودند اما نباید این آسیب ها را به پای انقلاب نوشت.

مسلمانان در رژیم سابق دچار محدودیت‌های زیادی بودند و قادر به انجام آزادانه بسیاری از تکالیف دینی خود نبودند و حتی از نوشتن و بیان برخی از مسائل دینی محروم بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی، این مانع برداشته شد و مسلمانان این مرز و بوم به آزادی عمل رسیدند تا بتوانند وظایف دینی خود را آن‌گونه که اسلام خواهان آن است، انجام دهند. برای مثال خیلی از مراسم های عزاداری منطقه که باید با حضور روحانیون بیدار و آگاه صورت می گرفت با حضور آخوندهای خودفروخته یا حامی نظام پهلوی و مورد تایید خان منطقه، برگزار می شد که مردم مجبور می شدند صرفا برای شنیدن روضه‌ها و عزاداری در این مراسمات حضور پیدا کنند.

گذشته از ایجاد مانع برای سخنرانی‌ها و جلوگیری از فعالیت‌های دینی و سیاسی، ماموران حکومت اجازه انتشار مطالب با این موضوعات را هم به مردم نمی دادند، تا جایی که مردم به دلیل احساس مسئولیتی که در خود احساس می کردند گاهی به صورت دستی مطالب را بازنویسی می کردند و در اختیار دوستان و آشنایان قرار می دادند.

در اثر اختناق موجود در آن زمان، عناصری یافت می‎شدند که اسلام را به صورت تحریف شده ترویج می‎کردند و کسی هم قدرت جلوگیری از آن را نداشت. کار به‌ آن‌جا کشیده بود که نشریه‎ای به نام فرقان، با صراحت، حضرت امام خمینی(ره) را مورد اتهام قرار داد و او را یکی از همکاران استعمار معرفی کرد. در کنار این گروه‌ها، گروهک‌های چپ‎گرا و کمونیست دیگری نیز حضور داشتند که تبلیغات دامنه‎داری را علیه اسلام دنبال می‎کردند. البته این گروه‌ها بیشتر در شهرهای بزرگ کشور فعالیت داشتند اما دامنه اقدامات خود را به مناطق دوردستی مانند بوشهر نیز رسانده بودند.

گذشته از آزادی عقاید، زیباترین تجلی انقلاب اسلامی، امواج فرهنگی و آموزش است که ریشه در اعماق باورها و ارزش های این مردم داشت که شعار و آرمان اصلی آنان نیز «بازگشت به خویشتن» بود که می توان از آن به عنوان دستاورد ملموس فرهنگی انقلاب اسلامی یاد کرد. در واقع اصالت انقلاب اسلامی دارای هویت و ماهیت فرهنگی و ارزشی است.

توسعه و تقویت آموزش در ابعاد مختلف، از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می شود. توسعه مقاطع تحصیلی، توسعه مدارس فنی و حرفه ای، افزایش نرخ پوشش تحصیلی، ارتقای نرخ گذار تحصیلی، افزایش قبولی دانش آموزان، افزایش فضاهای آموزشی و کاهش تراکم دانش آموزان در کلاس، توسعه مؤسسات پژوهشی و ... از جمله موارد دستاوردها محسوب خواهد شد.

برای مثال قدیم در استان بوشهر هیچ دانشگاهی وجود نداشت و دانش آموزانی که قصد ورود به دانشگاه داشتند برای کنکور سراسری مجبور بودند به شهر دانشگاه مورد نظر مراجعه می کردند و همان جا آزمون ورودی را پشت سر می گذاشتند که با افزایش تعداد دانشگاه ها و تغییر شرایط برگزاری کنکور این مشکل برطرف شد.
امروزه بنا به تاکید موکد مسئولین و متولیان آموزش و پرورش کشور و استان بوشهر هیچ مدرسه بدون معلم در کشور وجود ندارد و حتی در دور افتاده ترین مناطق دانش آموزان می توانند به تحصیل و آموختن بپردازند. البته شرایط برای همه آنان یکسان نیست و شاید امکانات آن گونه که باید و شاید بین مناطق تقسیم نشده باشد اما دسترسی به مدارس و دانشگاه‌ها قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست، اما این نکته مهم است که در جمهوری اسلامی هیچکس از تحصیل محروم نمی شود.

در پایان، ذکر این نکته را نیز یادآور می شود که مهم ترین عنصری که می تواند جلوی آسیب پذیری فرهنگی انقلاب اسلامی ایران را بگیرد و مهار کند، ایجاد «حس مسئولیت پذیریِ» همه آحاد جامعه جهت نقش پذیری افراد در پیشگیری از آسیب های جدی است که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را تهدید می کند.
۹۳/۱۱/۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۱)

سلام
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
" توسعه آموزش در کنار آزادی بیان، دو نقطه عطف تاریخ جمهوری اسلامی ایران "
با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/39825
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
به مناسبت سی‌وششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، سایت "حرف تو" مسابقه بزرگ وبلاگ‌نویسی «من انقلابی ام» را برگزار می‌نماید. از شما برای شرکت در مسابقه دعوت به عمل می‌آید.
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">