ظـریـــف بــیـن

ظریف بینی یک ویژگی نیست، یک اصل است!

ظـریـــف بــیـن

ظریف بینی یک ویژگی نیست، یک اصل است!

ظـریـــف بــیـن

یک خط شکن که از شکستن هیچ صف ای، ذره ای ابایی ندارد...
تاکید می کنم: "من یک ظریف بینم!"

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین مطالب

رواج انواع موسیقی بین اقشار گوناگون مردم به ویژه جوانان از تأثیرگذاری آن و جایگاه موسیقی و شعر در زندگی روزانه عموم مردم نشان دارد و اهمیت موسیقی زمانی دو چندان می‌شود که برخی افراد، بخش عمده‌ای از اوقات فراغت خود را با گوش دادن به موسیقی می‌گذرانند.
آواها و نواهای بومی بوشهر به دلیل جذابیت بالا برای مردم استان بوشهر، جنوبی‌ها و حتی استان‌های دیگر کشور همیشه دارای نمایی برجسته بوده است، اما برخی کم‌کاری‌ها و بی‌مهری‌ها باعث شده است تا جایگاه موسیقی بوشهری اعم از شعر و ریتم در کارهای ملی و حماسی، نادر باشد.

برند جدید موسیقی حماسی از بوشهر
حال فرصتی محیا شده است تا جوانانی از این استان برای اولین بار موسیقی بوشهری را با ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی تلفیق نمایند و با ارائه اثری فاخر، توان و ظرفیت بالای این استان را در انتشار فرهنگ و آواهای محلی نشان دهند. مردم هم پیش‌تر نشان داده‌اند که مشتاق و پیگیر موسیقی‌های حماسی هستند و چه بهتر که اثر حماسی تلفیقی از موسیقی بوشهری نیز باشد.
البته کنسرتی که به زودی برگزار می‌شود می‌تواند سرخطی انگیزه بخش باشد برای هنرمندانی که علاقه دارند روی موسیقی حماسی بوشهری کار کنند، زیرا این استان ظرفیت عظیمی جهت برند شدن در این سبک را دارد. این مهم را می‌توان با برگ زدن تاریخ استان بوشهر مشاهده کرد و علاقه مردم به یادآوری حماسه‌های این خطه استعمارستیز ثابت نمود.

موسیقی حماسی بومی برای همه
همه این فعالیت‌ها و آینده ترسیم‌شده در کلام زیباست اما وقتی کمی به گذشته موسیقی در این دیار باز می‌گردیم مشاهده می‌شود که در سال‌های اخیر برخی جریان‌ها درصدد مصادره موسیقی بومی به نام حزب و گروهی خاص بودند. این افراد جهت رسیدن به منافع شخصی و حزبی، موسیقی و هنرمندان فعال در این زمینه را بازیچه دست خود قراردادند و با اهداف سیاسی آنان را به سمت و سویی جز هدف اصلی موسیقی و فرهنگ می‌کشاندند.
جا دارد افرادی که دائم از موسیقی بوشهری و لزوم گسترش و معرفی آن صحبت به میان می‌آورند هم دعوت کرد تا هم این اثر ارزشمند را مشاهده نمایند و هم نشان دهند که تعریف و تمجیدهای پر سابقه آنان از موسیقی بومی صرفاً جهت رسیدن به منافع شخصی و سیاسی نبوده است!

پیامی به هنرمندان و جریان های موسیقی
این کنسرت تلفیقی که در نوع خود بی‌سابقه است می‌تواند پیامی باشد هم به هنرمندان که در انتخاب موضوع، گزینه‌های بومی با ظرفیت بالای جذب مخاطب در سطح استان و کشور در دسترس آن‌هاست و هم پیامی به جریان‌های خاص موسیقی بوشهری باشد که این موسیقی یکی از منابع غنی فرهنگی برای نشان دادن تاریخ پربار این خطه افتخارآفرین است. در واقع هیچ‌گاه نمی‌توان آن را فرهنگ و مردمانش را در قالب کنسرت‌های هیجانی و پرهیاهویی معرفی کرد و این نماد هیچ‌گاه نشانی از فرهنگ جغرافیایی که از آن بر خواسته است نداشته باشد.
هیچ‌کسی مخالف موسیقی و شادی مردم نیست. چه بسا که شادی و اشتیاق مردم به حماسه‌سرایی با قالب ارکسترهای معروف کشور جذابیت دو چندان را برای آنان رقم خواهد زد و به تقویت خودباوری ملی خواهد انجامید.

ترسیم آینده روشن برای یک خلاقیت موسیقیایی

همان‌گونه که به صورت مختصر بیان شد این تلفیق از نظر فنی بی‌سابقه و کاملاً حرفه‌ای است و به دلیل تمرینات زیاد و مطالعه و تحقیق روی آن، ارزش بالایی دارد. این کنسرت به دلیل بی‌سابقه بودن بی‌شک جریان جدید معرفی موسیقی بومی را در سطح کشور ایجاد کند  و درب روشنی از توان هنری استان را به مردم به ویژه هنرمندان کشور می‌گشاید که ادامه دادن آن از سوی دیگران این مهم را به اثبات خواهد رساند. امری که شاید خوشایند برخی جریان‌های مدعی پرچم‌داری موسیقی بوشهری و حامیان آنان نباشد.
شنیده شده است که در این کنسرت از چند آهنگ عاشقانه هم رونمایی می‌شود که از اشعار سعدی، وحشی بافقی و ... بهره جسته شده است که نشان از همت جوانان استان در ارائه اثری فاخر است تا سهمی در معرفی بهتر ادبیات غنی ایران زمین نیز داشته باشند.
برگزاری این کنسرت فرصتی برای مسئولان دولتی است که در زمینه معرفی موسیقی استان قدمی مهم بردارند و باید دید استاندار محترم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و ... چگونه از موقعیت فراهم شده برای حمایت و معرفی موسیقی بومی در استان و کشور بهره خواهند برد.

قابلیتی نمایان نشده از موسیقی با درون‌مایه بومی

این مورد را نیز نمی‌توان منکر شد که مردم به دلیل کمبود موسیقی‌های حماسی ناخواسته به سوی آهنگ‌هایی کشیده شده‌اند که شاید ارزش موسیقیایی کیفی را نداشتند. تجربه حمایت مردم از این نوع آثار نشان از علاقه آن‌ها است و عدم آشنایی با قابلیت‌های موسیقی بومی در زمینه ارائه آثار ارزشی و حماسی با درون مایه بومی تنها دلیلی است که مردم کمتر مطالبه گر این نوع از موسیقی شده‌اند.
گفتنی است ساسان نوذری، خواننده کنسرت "ایران من" پس از 10 سال تلاش و کار در حوزه موسیقی برای اولین بار در حال برگزاری کنسرتی با همراهی ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به رهبری محمدرضا زارعی است و کارشناسان بر این موضوع اذعان دارند که کیفیت و تلفیق کار به‌طوری است که می‌تواند به عنوان سبکی ویژه از موسیقی ارزشی و انقلابی در کشور معرفی شود، که در کنار معرفی بهتر و بیشتر فرهنگ استان بوشهر، ظرفیت واقعی هنرمندان بومی را در عرصه موسیقی بیش از پیش نمایان می‌کند.
بهنام پیشوا

نظرات  (۲)

۳۰ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۴۵ خانه وبلاگ نویسان استان بوشهر*وبیـــان*
سلام
احسنت
در وبیان درج شد
خداقوت
۳۰ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۴۴ خانه وبلاگ نویسان استان بوشهر*وبیـــان*
سلام
احسنت
در وبیان درج شد
خداقوت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">