در زمینه مطالعات میدانی برای راهاندازی کسب و کار نه چندان وسیع (در ابتدا) ممکن است تحقیق اولیه در محل زندگی و شناخت نیاز جامعه به طور سطحی کافی باشد. باید توجه کرد برای اشتغال زایی در بسیاری از زمینه ها گاهی علم و دانش آکادمیک در درجات بالا نیاز نیست!
شاید با تعریف کارآفرینی بواسطه کلمات و محدود نمودن آن بین چند جمله نتوان مفهوم آن را به دستی به مخاطبان رساند، لذا در این نوشتار سعی میشود سه عنصر خلاقیت، کسب دانش و توکل بر خدا به عنوان سه عنصر مهم از فرهنگ کارآفرینی تشریح شود. این نکته نیز قابل ذکر است که یکی از موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی، اصل و فرهنگ کارآفرینی بوده است.