ظریف بینی هشتم: نقش تبلیغات بصری در آگاهی بخشی به شهروندان چیست؟
زمان زیادی به شروع ماه محرم نمانده است و مردم از سال ها پیش با نوای مداحان با به سن گذاشته به پیشواز این ماه محزون می رفتند، اندوه خاصی را در دل خود احساس می کنند. از روزهای آینده دیگر به جای شنیدن صدای آهنگ های مختلف از خودروها و مراسم های آن چنانی در منازل، صوت "نوبت جنگ به سالار شهیدان آمد" و روضه های علی اکبر به گوش می رسد. البته هر کس به شیوه ای در توان خود پیش زمینه های ورود به ماه محرم را آماده می کند ولی اگر این اقدامات از سوی سازمان و یا نهادی به صورت فراگیر برگزار گردد، از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود.
همان گونه که زمینه سازی در جشن های مختلف با تزیین محل برگزاری جشن، پخش موسیقی های مرتبط و فراهم آوردن امکانات و ابزارهایی جهت آشنایی دیگران با هدف و موضوع مراسم صورت می پذیرد، لزوم چنین برنامه ریزی در سطوح بالاتر به گونه ای دیگر برای پیشواز ماه محرم احساس می شود. با توجه به میل مردم به دانستن زوایای کشف نشده و تحلیل های نو در رابطه با عاشورا و ماه محرم، این اقدامات می تواند به شیوه های متعدد صورت گیرد که به فراخور محل انجام، تغییر می کنند. وظیفه این آگاهی بخشی نه تنها اداره ها و سازمان ها بلکه بر دوش همه مردم است که با تقسیم کار مناسب، از موازی کاری در این خصوص جلوگیری می شود.
آگاهی بخشی با استفاده از تبلیغات بصری می تواند شامل نصب بنرها و پخش تراکت هایی با موضوع مرتبط با واقعه عاشورا، احادیث و روایت ها و یا به زبان دیگر تشریح حقیقت عاشورا باشد. سیاه پوش کردن فضای شهری تاثیر به سزایی در اذهان عمومی دارد که باعث می شود هر کسی در هر لحظه از زمان، هنگامی که در شهر قدم می زند به یاد عاشورا و رشادت های آن رخداد عظیم باشد. این اقدام می تواند به صورت متمرکز و گسترده صورت گیرد تا فضای شهر یادآور کارزار نبرد حق علیه باطل باشد. برای مثال اداره ها و سازمان ها می توانند فضای نزدیک به محل کار خود را با جلوه های عاشورایی ترکیب کنند و مساجد و هیات ها راه های منتهی به محله خود را با نصب پرچم های محرم معنوی کنند.
اخیرا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری تهران طی اقدامی قابل تحسین از طریق یک سامانه پیامکی از مردمی که علاقمند به نصب پرچم های ماه محرم و صفر بر درب منزلشان هستند، دعوت به عمل آورده است. پس از ارسال یک پیامک حاوی آدرس محل سکونت شخص به شهرداری، این سازمان به صورت رایگان پرچم های عاشورایی را بر درب خانه آن شهروند نصب می کند.
این ایده خلاقانه که شهرداری تهران به اجرای آن همت گماشته است می تواند در شهرهای دیگر نیز عملی شود. برای برپایی هر چه با شکوه تر، گسترده تر و تاثیرگذارتر ماه محرم الحرام، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری می تواند به دلیل اشرافیت بر افکار و سلایق مردم نقاط مختلف شهر، با پرداختن به موضوع و تمرکز بر تبیین عاشورا و پیام های آن، فرهنگ صحیح محرم را بین مردم زنده نگه دارد.
با اولویت بندی مناسب در اداره های مختلف و سازمان ها که در راس آن شهرداری وجود دارد، می توان محرمی درخور مردم عاشورایی ایران را مشاهده کرد و به رشد سطح آگاهی شهروندان در زمینه های مذهبی، تاریخی، عقیدتی و فرهنگی کمک کرد. به فرموده امام خمینی(ره) ماه محرم و صفر نقطه عطفی در تاریخ اسلام است و باعث زنده نگه داشتن آن می شود. پس انتظار می رود شهرداری با وسعت مدیریتی، توانایی بالا و ظرفیت گسترده ای که در امر فرهنگ دارد بتواند از عهده این چالش برآید تا مردم فهیم این کشور ضمن رجوع به منابع متعدد برای آگاهی از حقیقت عاشورا، با حرکت در خیابان های شهر محل سکونتشان هم بتوانند به قطره ای از این دریایی وصف نشدنی بپیوندند.
سلام هم استانی عزیز
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت " خانه وبلاگ نویسان استان بوشهر "
" در آستانه فرارسیدن ماه محرم؛ نقش تبلیغات بصری در آگاهی بخشی به شهروندان چیست؟ "
آدرس پست شما در *وبیــان* : http://webyan.ir/%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85%D8%9B-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA/
منتظر پست های پر محتوا و خوب شما هستیم.
هدیه سایت "خانه وبلاگ نویسان استان بوشهر" به شما:
" امام سجّاد علیهالسلام :هرکه مؤمن تشنهاى را آب دهد خداوند او را از شراب سر به مُهر بهشتى بنوشاند .
یا حسین (ع)